26 grudnia 2017

9 miejsc w Polsce i okolicach, które warto odwiedzić w 2018!

Końcówka roku za pasem, za tydzień już 2018 - więc postanowiłem przygotować zestawienie idealnych miejsc na wyjazd w nadchodzącym roku! Ale miejsc bliskich - czyli w Polsce i krajach sąsiadujących. Jakoś tak często pomija się takie niedalekie cele, które wcale nie są nudne - ale "będzie jeszcze czas na odwiedzenie". I tym sposobem np. mieszkając w Krakowie, byliśmy 10 razy w Egipcie, a nigdy na Słowacji czy w Czechach ;)

2018 - miejsca, które warto odwiedzić

Nie chciałem tutaj wrzucać wszystkiego do jednego worka, bo przecież każdy inaczej spędza urlop -  Kraków i Rysy obok siebie, chociaż dzieli je tylko 100 km, są bez sensu. Postanowiłem podzielić te miejsca na kategorie, w tym roku tylko dwie - miasta oraz natura i aktywność. Zestawienie przygotowane oczywiście na podstawie moich doświadczeń :)

Miasta

1. Opole

Kiedy mówisz "ciekawe miasto na Śląsku", pewnie rzadko w pierwszej chwili przychodzi Ci na myśl Opole. Położone pomiędzy konurbacją górnośląską a Wrocławiem, często jest omijane - przejeżdża się przez nie pociągiem i tyle. A ja, po paru przejazdach na trasie Kraków-Wrocław, któregoś śnieżnego, styczniowego dnia postanowiłem zrobić sobie wycieczkę właśnie do Opola. Już od razu przywitał mnie piękny dworzec kolejowy - a potem opolska starówka, chociaż niewielka, pozytywnie mnie zaskoczyła brakiem ludzi i pewnego rodzaju poniemieckim klimatem! Był jeszcze spacer wzdłuż skutej lodem Odry... pięknie, biało i cicho :)

Dworzec kolejowy w Opolu

Opolska starówka, widać poniemiecki klimat

Nad Młynówką - niedaleko tzw. Opolskiej Wenecji

Opole - zamarznięta Odra i starówka

2. Kraków

Kraków (moje miasto!) znany i lubiany jest, właściwie reklamować go nie ma potrzeby - bo jest w czołówce najchętniej odwiedzanych miejsc w Polsce. I to prawda, jeśli mówimy o Starym Mieście i okolicach. A kiedy przeniesiemy się w jego mniej znane zakątki, dalej od centrum, np. na Podgórze, to już ma trochę inny charakter - moim zdaniem jest sporo ciekawiej. No po prostu fajnie tam w tych bardziej peryferyjnych dzielnicach! Cisza i spokój zupełnie nie przypominają tego, co znamy z okolic Rynku Głównego.

Żółto-zielono w Krakowie

Panorama spod Kopca Krakusa - widać przede wszystkim Podgórze

Niby Kraków, a jednak zupełnie inny!

3. Cieszyn + Cesky Tesin (Czeski Cieszyn)

Znów Śląsk, ale... Cieszyński! W czasach podstawówki o tym mieście wiedziałem tyle, że jest tam granica z Czechami (swoją drogą parę dni temu, 21 grudnia, było 10-lecie zniesienia kontroli!). Do Cieszyna pojechałem pierwszy raz dopiero w okolicach połowy gimnazjum, na 2. Ogólnopolskie Spotkanie Blogerów Podróżniczych. Nieduże, sympatyczne miasteczko z bogatą historią - np. w 1918 roku powstał tam pierwszy rząd polski - Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego. Albo wiedzieliście np. że jest coś takiego, jak osobna gwara cieszyńska? :) no a przechodząc do nieco bardziej przyziemnych kwestii - vyprazeny syr znad Olzy jest świetny! A poza tym, kiedy będziemy tam wiosną - w oczy rzucają się piękne magnolie, których jest tam masa (powstał nawet szlak magnoliowy!).

Cieszyńskie magnolie

Rotunda znana z banknotu 20 zł

Widok ze wzgórza w Cieszynie na Olzę

Polsko-czeska Olza w Cieszynie / Ceskym Tesinie (Czeskim Cieszynie). #cieszynlove!

4. Banska Bystrica (Bańska Bystrzyca)

Czyli coś od południowych sąsiadów. W Bańskiej byliśmy co prawda tylko raz, na początku 2014 roku, kiedy blogowo zupełnie raczkowałem. Najbardziej pamiętam stamtąd... ulicę wyłożoną zielonym asfaltem, rabarbarowiec w kawiarni i ładne kamieniczki przy rynku. Starówka miasta, pomimo nieba zasnutego chmurami, robiła miłe wrażenie. Turystów oczywiście zero - a miejsce warto odwiedzić, chociażby po drodze do węgierskiej stolicy!

Zielony asfalt w Banskiej Bystricy (Bańskiej Bystrzycy)

Rynek w Bańskiej

Natura i aktywność

1. Beskidy

Po Beskidach zacząłem chodzić teoretycznie w 2014 roku (zdobywając Babią Górę), później była jeszcze zimowa Śnieżnica w listopadzie 2016. Ale tak naprawdę głębiej zainteresowałem się tematem dopiero wtedy, kiedy zaczęliśmy kompletować Koronę Gór Polski - a w końcu tych beskidzkich pasm jest pełno, więc żeby zdobyć całą KGP, trzeba odwiedzić każde! Na pierwszy ogień poszła Mogielica, najwyższy szczyt Beskidu WyspowegoSzliśmy tam w październiku, kiedy złota jesień właśnie się zaczynała. No po prostu pięknie, nie tylko pod względem patrzenia na kolory! Aktywnościowo też - podejścia raczej nie wykańczają, ale jednak po takim łażeniu człowiek jest trochę zmęczony!

Kolory na beskidzkich drzewach

Panorama z Mogielicy we wczesnojesiennym wydaniu

Beskidzka jesień jest piękna!

Rośliny w październiku zaczynają już nabierać jesiennego kolorytu

2. Hala Gąsienicowa

Hali Gąsienicowej promować właściwie nie trzeba. Obok MOKA, dolinek i Kasprowego, wznoszącego się ponad nią, to chyba najczęściej odwiedzane miejsce w Tatrach. W sumie nic dziwnego - po niecałych dwóch godzinach spaceru z Kuźnic mamy, jakby nie było, już bardziej wysokogórskie i spektakularne widoki, niż moglibyśmy oglądać z Zakopca. Za pierwszym razem byłem w lipcu, wtedy wszystko było zielone i lekko ponure... za to kiedy zobaczyłem Gąsienicową pod koniec sierpnia, w czasie wycieczki na Kasprowyfioletowe dywany wierzbówki w południowym słońcu zasługują na miejsce w tym rankingu. Pomimo tego, że wszyscy tam chodzą ;)

Schronisko Murowaniec na Gąsienicowej

Hala Gąsienicowa w zielonej odsłonie i widok na Tatry Wysokie

Hala Gąsienicowa porośnięta wierzbówką

Kościelec i Zielona Dolina Gąsienicowa ze stawem

3. Pieniny (po obu stronach)

Po polskiej stronie Pienin zdążyłem już odwiedzić parę górek. Trzy Korony, Sokolica, Wysoka, Wysoki Wierch z gimnazjalną klasą... i polska część całkiem mi się spodobała. Ale słowacka była dla mnie zupełną terra incognita. Kiedy już myślałem, że tej jesieni nie uda się pojechać w Pieniny, na początku listopada wyskoczyło okno pogodowe. No to jak góry, listopad i ładna pogoda - to może gdzieś za granicą (bo od dwóch lat planowałem opuszczenie Polski w listopadzie, to był ostatni miesiąc, w którym nie byłem poza krajem). Tatry ze względu na zamknięcie szlaków odpadały - więc Pieniny, a dokładnie ich słowackie stoki (tym sposobem tradycja została podtrzymana, a nam udało się odkryć nowe miejsce)! Pojechaliśmy. Było świetnie - bardzo spokojnie, widoki już z parkingu były niezłe. A na Wysokim Wierchu to już w ogóle przepięknie :)

Listopadowa panorama z Wysokiego Wierchu

Droga na Trzy Korony przez przełęcz Szopka

W Pieninach zaczyna się już złota jesień, więc idziemy na Trzy Korony

Z Pienin, z widokiem na Tatry

4. Borżawa

Borżawa to pasmo-symbol. Być w ukraińskich Karpatach i nie spojrzeć chociaż na nią z dołu? Bez sensu. Stwierdziłem, że w tym roku do Bułgarii pojedziemy właśnie przez Ukrainę - trasą karpacką, inaczej, niż normalnie - a jak Karpaty, to i połoniny. Ostatecznie do celu dotarliśmy... szóstego dnia od wyruszenia z Polski - ale jednak borżawskie widoki i opalanie się na jednym ze szczytów były tego warte. Tam jest naprawdę pełno przestrzeni, na "ciasność" gór nie można narzekać, są zupełnie inne, niż te, które znamy z naszego kraju! Chociaż pomysł nocowania na Borżawie się nie udał, to i tak bardzo mi się podobało.

Wierzbówka kiprzyca na Borżawie

Krajobraz ukraińskich gór

Borżawskie dzwonki

Widok na główny grzbiet Borżawy

Pomimo tego, że większość moich wyjazdów jest zagraniczna, to zwykle udaje mi się wygospodarować kilka dni w roku, żeby odwiedzić miejsca w Polsce, bo też mogą być ciekawe - odwiedziłem ich już trochę! Aha, jeśli chcesz dowiadywać się o moich podróżach na bieżąco, dołącz do grona czytelników na FB (fb.com/zamiedzaidalej)

1. Trochę spory rozrzut tych propozycji ;) I część troszkę oklepanych :P

Zamiast Opola (które według przyjezdnych brzydkie nie jest, ale moim zdaniem nie ma nic, co przyciągałoby wzrok na dłużej) proponuję pobliski zamek w Niemodlinie (pisałem o nim ostatnio u siebie), który mimo remontu jest dostępny do zwiedzania. Ewentualnie pałac w Mosznej, ale ten jest już bardziej znany.

Zamiast Cieszynów Ostrawa ze swoimi zabytkami industrialnymi. A zamiast Bańskiej Bystrzycy (miasto ładne, ale tak na godzinę do zwiedzania) to np. niedaleka Kremnica albo Bańska Szczawnica.

1. to mi podsunąłeś parę kolejnych pomysłów - po prostu w tych miejscach (Niemodlin/Moszna/Kremnica/Ostrawa/Bańska Szczawnica) jeszcze nie udało mi się być. Ale fakt, myślałem ostatnio o kilku pozycjach z Twojej propozycji :)

(a co do oklepania - np. Hala Gąsienicowa ;) fakt, jest znana, sporo ludzi /chociaż chyba na Moku jest więcej/, ale mimo to po prostu widokowo mi się podobała)

2. Coś czuję, że ponownie pojawię się w tym roku w Cieszynie :) A poza tym moim marzeniem jest poświęcenie kilkunastu dni na lepsze poznanie Podlasia. Zakochałem się w tym regionie. Żałuję, że nie zwiedziłem go wcześniej. Ale co się odwlecze, to nie uciecze.

1. też tak myślę, że będę w Cieszynie w 2018! :D a co do Podlasia, jest świetne - mnie podobało się zwłaszcza w okolicach Augustowa!

2. Augustów to już Suwalszczyzna ;)

3. no tak, ale województwo podlaskie (chociaż to o niczym nie świadczy ;) ). Aczkolwiek faktycznie, tam jest trochę inaczej, niż w okolicach Białegostoku

3. Zdecydowanie z miast bym zrezygnował na rzecz góry, gdybym miał wybierać miejsca do których chce się udać w 2018 :) Super zdjęcia i mam nadzieję że pogoda mi dopisze w Tatrach :)

1. góry są świetne, to fakt - chyba nie ma takich, o których można byłoby powiedzieć, że są brzydkie. też mam nadzieję, że 2018 w Tatrach (i nie tylko w Tatrach!) okaże się łaskawy pogodowo i pod wszystkimi innymi względami!

4. Dzięki za soczystą dawkę inspiracji. Uroczych, unikatowych miejsc w Polsce jest od groma. Są i takie, które mogę odwiedzać wielokrotnie i za każdym razem intryguje mnie coś nowego. (-:,

1. Dokładnie - Polska nie jest takim złym krajem do podróżowania (o ile o jakimkolwiek kraju można tak powiedzieć). A ciekawych miejsc też można sporo znaleźć!

5. Mam nadzieję, że w tyk roku uda mi się odwiedzić Cieszyn. Nigdy tam nie byłam i w końcu będę mogła na własne oczy przekonać się jak piękne jest to miejsce :)

1. jedź, koniecznie! :D ja pierwszy raz tam byłem dopiero w gimnazjum, mimo że wcześniej w podstawówce był nawet okres, kiedy byłem w Wiśle/Szczyrku mniej więcej raz na dwa tygodnie

6. Zgadzam się ze wszystkim! Polska to miejsce pełne niesamowitych cudów architektury i natury i warto ją bez przerwy odkrywać! Pozdrawiam!

1. potwierdzam! zresztą nawet dzięki Twoim tekstom wpadł mi do głowy pomysł na weekend - Lanckorona :)

7. Z uwagi no to, że zima w pełni, tylko trzeba poczekać na większe opady śniegu, polecam wędrowanie wokół Mogielicy na nartach biegowych. Trasa jest bardzo fajna i w części widokowa, a zimą wygląda najładniej. Pozdrawiam!

1. o, dzięki! nie wiedziałem - tam wokół Mogielicy idzie szlak rowerowy (przynajmniej w październiku było paru rowerzystów). obstawiam, że to chyba nawet jest ta sama trasa :)